Kłopoty ze snem? Specjalista radzi

Z kłopotami ze snem zmaga się coraz więcej osób. Specjaliści wskazują wręcz, że problem ten się pogłębia i dotyczy ludzi w różnym wieku, przez co coraz częściej mówi się o bezsenności i innych dysfunkcjach snu jako o chorobach cywilizacyjnych. O ile kłopoty ze snem pojawiają się sporadycznie to jesteśmy w stanie je zaakceptować. Sytuacja się jednak zmienia, gdy niestety pojawiają się coraz częściej i utrudniają nam codzienne funkcjonowanie. Wówczas nieprzespana noc skutkuje złym samopoczuciem, brakiem sił i umiejętności koncentracji, a także niewyspaniem. Problem bezsenności to temat złożony. Z pomocą specjalisty pomożemy więc wskazać kilka najczęstszych przyczyn i rozwiązań.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są naukowe fakty o śnie?
  • Co wpływa na poprawę komfortu snu?
  • Jakie znaczenie ma materac dla zdrowego snu?

Kilka faktów o śnie

Sen jest to stan niezależny od naszej świadomości, w trakcie którego zmieniają się procesy zachodzące w sposobie funkcjonowania organizmu. Przebieg snu można podzielić na kilka etapów: zasypianie, sen płytki (faza NREM2), sen głęboki (REM). Podczas trwania danej fazy w naszym organizmie zachodzą różnorodne zmiany fizjologiczne. Długość snu i poszczególnych jego faz jest kwestią indywidualną. Ale według licznych wyników badań okazuje się, że zdecydowana większość ludzi śpi od 7-9h. Co ciekawe, przesypiamy więc około 1/3 długości naszego życia. Natomiast zauważyć można, że z wiekiem jakość snu ulega pogorszeniu, co ma związek z procesami starzeniowymi. Dlatego warto dbać nie tylko o właściwą higienę snu, ale również zapewnić sobie maksymalnie komfortowe i prozdrowotne warunki do wypoczynku. Kluczowe znaczenie będą tu miały czynniki takie jak: wybrany materac i stelaż łóżka, rutyna i regularność snu.

materace do sypialni

Pierwsze symptomy bezsenności

Według badań pierwsze kłopoty ze snem u większości osób pojawiają się między 30-45 rokiem życia. Często jednak pojedyncze nieprzespane noce nazywamy bezsennością. Według specjalistów nie musimy takich sporadycznych incydentów uznawać za niepokojące. Przyczyn może być bowiem wiele. Chociażby stres, nieodpowiednia higiena snu, czy też wpływ niebieskiego światła z urządzeń elektronicznych. Do częstych przyczyn bezsenności zalicza się także nadmierne korzystanie z używek typu kawa czy uzależnienie od nikotyny, a także nieregularny tryb życia. O bezsenności mówimy, gdy problemy z zasypianiem zdarzają się regularnie i ich występowanie jest regularne.

Jak zadbać o higienę snu?

·        wywietrz sypialnię,

·        kilka godzin przed położeniem się spać napij się wody i unikaj picia kawy i czarnej herbaty,

·        zrelaksuj się i wycisz,

·        przed snem wyjdź na spacer lub zadbaj o inną aktywność fizyczną,

·        unikaj drzemek w ciągu dnia (w szczególności późnym popołudniem),

·        ostatni posiłek zjedz około 3 godziny przed snem,

·        zadbaj o regularny tryb życia,

·        kładź się o stałych porach,

·        nie pal papierosów przed położeniem się spać,

·        unikaj silnego oświetlenia wieczorem,

·        wybierz odpowiedni materac,

·        unikaj niebieskiego światła emitowanego przez ekrany urządzeń,

·        pozbądź się telewizora z sypialni.

 materace do łóżka

Materac – najważniejszy element każdej sypialni

Urządzając sypialnię większość osób zawraca największą uwagę na dobór kompletu mebli sypialnianych, a w szczególności łóżka. Tym czasem najważniejszym elementem, który wpływa nie tylko na nasz komfort, ale i zdrowy sen jest materac. Bardzo częstą przyczyną bezsenności jest zły dobór materaca. Jeżeli po przebudzeniu czujesz się zesztywniały, mięśnie są zdrętwiałe i doskwiera Ci poczucie niewyspania – najpewniej przyczyną jest zły materac. Dobór materaca powinniśmy uzależnić nie tylko od indywidualnych oczekiwań w zakresie komfortu, ale również gabarytów ciała oraz kwestii zdrowotnych. Znaczenie ma także wiek materaca. Specjaliści wskazują, że materac powinniśmy wymieniać co około 10 lat. Wysłużony materac ulega odkształceniom przez co może być nie tylko niewygodny, ale wręcz szkodzić fizjologii ciała oraz powodować bezsenność.

Produkty powiązane z wpisem

/klopoty-ze-snem--specjalista-radzi-n-592.html